Skip to main content


Zebra har varit på mässa och spanat in det senaste inom motorcykelvärlden, som presenterades på den internationella motorcykelmässan EICMA i Milano.

Förra året firade EICMA 100 år och i år var det alltså mässans 101:a upplaga vi åkte till.

Några siffror som kan vara intressant att läsa om:
– Över en halv miljon besökare kommer till EICMA varje år, från hela världen.
– Nästan 7000 nyhetsmedier fanns på plats – journalister, TV-kameramän och fotografer. Det var upp 20,5% jämfört med föregående år.
– 6 paviljonger är fyllda av motorcyklar och tillbehör, plus “MotoLive” utomhusarena.
– EICMA huserade i år 1,408 utställare från 38 länder, fördelade över en yta på 280.000 m2.
– 45 000 fackbesökare drog nytta av EICMAs B2B-initiativ – en tjänst till förfogande för utställare och aktörer från hela världen, för att utveckla och expandera sin verksamhet. Sedan 2013 har EICMA erbjudit tjänsten som tillhandahålls gratis till utställare och företagare, ett slags matchmaking-system som ger utställarna en värdefull möjlighet att ordna ”B2B” möten och hitta nya partners och samarbeten, utveckla handelsförbindelserna och expandera sin verksamhet. Andelen utländska aktörer har i och med introduktionen av denna tjänst ökat med 20%.

Här är en lista över några av de nyheter som var mest intressanta:

BMWs stora nyhet var G 310 R, men fokus låg på nya BMW R nineT Scrambler. BMW passade också på att visa S1000XR i nya färger och små designuppdateringar av F800GS och F700GS.

Den hetaste nyheten från Ducati var också den mest annorlunda (för Ducati) – XDiavel. En glidare baserad på muskelpaketet Diavel, nu med remdrift! Nyhetskavalkaden fortsatte med Multistrada Enduro, en grusmässig variant av Ducatis adventture, och en uppdatering av 899. Submärket Scrambler fick i sin tur två nya familjemedlemmar – 400-kubikaren Sixty2 och specialaren Flat Track Pro.

Honda Visade nya Africa Twin  i alla sina tre utföranden. Två hela modellfamiljer har fått sig en genomgång. De tre NC750-modellerna uppdateras både designmässigt och har finjusterad DCT-låda. Vi har tidigare sett uppdateringar av några av CB500:orna, men nu fick även CB500X lite uppmärksamhet.

Husqvarna visade konceptet “Vitpilen 701”, en antydan om vad som kan komma från Husqvarna.

Indian Scout får till 2016 ett nytt motoralternativ med en överkomligare prislapp. Instegsglidare?

Kawasaki. Likt Honda blev det något av ett mellanår för Kawasaki. Vi fick dock se Ninja ZX-10R i ett specialutförande. Kawasaki visade också upp skotern J125, den kommer dock inte till Sverige.

Moto Guzzi lanserade en helt ny modellplattform döpt V9, som handlar om en 100 kubik större motor än Guzzi V7 II. Två V9-modeller var nya och V7-familjen fick en ny medlem.

MV Agusta Brutale 800 har fått en uppdatering för att klara de nya miljökraven, vilket dock gjort den tyngre och mindre effektstark, men med något mer vridmoment. Även resten av trepipsmodellerna fick lättare uppdateringar.

Suzuki presenterade nya GSX-R 1000. Tyvärr verkar det som att den inte kommer Sverige förrän under sommaren 2016. Suzuki visade också en naken SV650 som ett nytt konkurrenskraftigt mellanklassalternativ.

Triumph visade flera nyheter, Speed Triple R/S och sex nya utföranden av en uppdaterad Tiger Explorer 1200. Precis som Tiger 800 får den många olika utföranden välja på, för att täcka alla sorters behov.

Yamaha fortsätter med nya modeller i ett högt tempo. Mest överraskande var nya MT-10, en streetfighter som i mångt och mycket baseras på superbike YZF-R1. Retrosortimentet utökas med nya XSR900 som likt XSR700 är en retrotolkning på motsvarande MT-modell.

KLICKA HÄR FÖR ATT KOMMA TILL BILDERNA!