Zebra Reklambyrå har just färdigställt fas 1 av en större DR-kampanj, riktad till Sveriges alla kycklinguppfödare, som ska pågå i minst ett halvår. Det är det norska företaget Gupex, med huvudkontor i Oslo, som beställt kampanjen. Gupex siktar på att ta sig in på den svenska marknaden för att leverera sina unika värmeväxlare till just denna uppfödarbransch. Gupex värmeväxlare är tillverkade i ett smart glasfiberarmerat plastmaterial (GRP) och är specifikt utvecklade för just kycklinguppfödning. Där kan man spara mycket energi på uppvärmningen av lokalerna under tiden som kycklingarna föds upp och behöver ha minst 30 grader varmt medan de växer.
Varje kycklinguppfödargård i hela Sverige har fått var sin gul låda i posten och varje låda är fylld med 9st små gulliga leksakskycklingar. Kycklingarna har fjäderuppdragning och är självgående och de lär just nu hoppa runt på många köksbord och skrivbord, förhoppningsvis till allas glädje. Med i lådan finns också ett brev där uppfödarna erbjuds vara med i Gupex tävling och det attraktiva priset är en komplett Gupex värmeväxlare, inklusive installation, till ett värde av 153.000kr.