MC-mässan i Milano
För motorcykelbranschen verkar den värsta krisen nu vara över. Försäljningen av nya tvåhjulingar ökar långsamt och tillverkarna skymtar ljuset i slutet av tunneln . Det som syntes i mässhallarna var det stora antalet kinesiska och taiwanesiska utställare. Kina upplever just nu en enorm BOOM på mc- och mopedfronten. Hos Kawasaki sparar man pengar genom att hålla sig ifrån de kostsamma MotoGP-tävlingarna. Och de båda giganterna Yamaha och Honda valde att helt ställa in sin medverkan på den 67:e upplagan av EICMA (Esposizione Internazionale del Motociclo) i Milano. Då är detta ändå årets största mc-händelse, inte minst då den konkurrerande Parismässan tagit ett uppehåll. Nu har dessutom EICMA börjat samarbeta med kineserna och ska anordna en gigantisk internationell mc-mässa där nere. Stämningen var trots allt hög i de sex gigantiska utställningshallarna vars 55 000 kvadratmeter stod proppfulla av tvåhjulingar, tillbehör och utrustning. Bland de maskiner som väckte mest uppståndelse fanns tyska BMW:s Concept 6, ett sportigt och högteknologiskt bygge som försetts med en nyutvecklad, kompakt sexcylindrig motor vilken ska kunna ge ett vridmoment på 130 newtonmeter redan vid 2 000 varv. Men om och när konceptbygget blir verklighet återstår att se. Samtidigt lockade italienska Moto Guzzi en storpublik till sin monter där tre prototyper i serien V12 visades upp. Samtliga är korta, kompakta och sportiga hojar med egensinnigt utseende à la streetfigther. Roligt att se var det återuppväckta spanska märket OSSA och likaså återuppstånda tyska mopedmärket Kreidler. Och Vem har inte drömt om en illgrön Kreidler?